25 juli 2022
Als je op zoek bent naar een nieuwe bestelwagen kun je er eigenlijk niet meer omheen: elektrische bestelauto's komen in sneltreinvaart op de markt. Maar is zo'n zero emission vehicle ook voor jouw bedrijf geschikt? In dit blog zetten we voor jou de voor- en nadelen van een elektrische bestelauto op een rijtje.
Wanneer is een elektrische bestelauto geschikt voor jouw bedrijf?
Misschien heb je wel helemaal geen keuze. Meer en meer steden stellen emmisievrije zones in en de verwachting is dat dit in de toekomst alleen maar toeneemt. Een nieuwe bestelauto is een lange termijn investering, dus als je gevestigd bent in de binnenstad van een grote stad, dan heb je eigenlijk geen keuze en moet je wel elektrificeren.
Mocht dat voor jouw bedrijf niet het geval zijn, maar je wilt graag verduurzamen dan kun je aan de hand van de volgende aandachtspunten bekijken of jouw situatie zich hiervoor leent.
Laadvermogen
Omdat het accupakket een behoorlijk gewicht heeft zal het laadvermogen in termen van gewicht lager zijn dan voor een vergelijkbare bestelauto. In de regel is het laadvolume qua inhoud wel vergelijkbaar met een conventionele bestelwagen. Dit is dus zeker een punt om rekening mee te houden en dat geldt ook voor het aankoppelen van een aanhanger achter je bestelauto. Dit is vaak wel mogelijk, maar het trekgewicht is lager én het rijden met een aanhanger zal leiden tot een fors lagere actieradius.
Actieradius
De meest gestelde vraag over elektrische auto's: hoe ver kan ie rijden? Dat verschilt enorm. Allesbepalend hiervoor is de grootte van het accupakket. De nieuwe Ford E-Transit heeft bijvoorbeeld een WLTP actieradus van maar liefst 380km. Stel jezelf dus altijd goed de vraag hoeveel kilometer je op een doorsnee dag rijdt, en hou er rekening mee dat op een koude winterdag de actieradius in de praktijk ver onder de fabriekswaarde zal liggen. Dat verschil kan zomaar oplopen tot 25%.
Laadmogelijkheden
Achteraf een snellader inbouwen is niet mogelijk, dus inventariseer goed hoe en waar je je auto gaat opladen. Het makkelijkst is uiteraard een eigen laadpaal bij je woning of bedrijf, maar dat is niet altijd mogelijk. Een publieke laadpaal in de buurt is natuurlijk ook fijn, maar die kunnen ook bezet zijn. Als je geen privé laadmogelijkheden hebt is ons inziens een snellaadpakket altijd aan te raden. Mocht je plotseling moeten opladen dan kun je altijd daar op terugvallen.
Een zakelijke bestelwagen: de financiële aspecten
Tot voor kort was elektrisch rijden echt beduidend goedkoper dat het rijden op fossiele brandstoffen. Op dit moment is dit helaas niet meer zo. Ook de aanschafprijs van een elektrische bestelauto ligt beduidend hoger dan een conventioneel model.
Gelukkig zijn er wel een aantal subsidieregelingen om je overstap aantrekkelijker te maken.
SEBA
De belangrijkste maatregel is de SEBA (subsidieregeling Emissieloz Bedrijfsauto's), hiermee krijg je een subsidie van 10-12% van de aanschafprijs van je nieuwe bestelauto, tot een maximum van Euro 5.000,-. Deze regeling is dus niet van toepassing op gebruikte bestelwagens.
KIA en MIA regeling
Kleinschaligheidsaftrek (KIA) geldt wel voor zowel nieuwe als gebruikte bestelauto's en geeft je na investering in een elektrische bestelauto de mogelijkheid om maximaal 28% af te trekken van uw resultaat en daardoor minder belasting te betalen.
De milieu investeringsaftrek (MIA) is te combineren met de KIA en biedt je tot 36% extra aftrek, in totaal kun je dus op een aftrek komen van 64%, als je beide regeling maximaal kunt toepassen.
Geen wegenbelasting
Voor een elektrische auto, dus ook een bestelauto, betaal je tot 1 januari 2025 geen wegenbelasting.
Lagere bijtelling
Voor volledig elektrische auto's geldt ook een verlaagde bijtelling. Dus als je ook privé met je bestelauto rijdt dan is dit een voordeel om in acht te nemen. De bijtelling is in dit geval 16% over de eerste Euro 35.000 van de catalogusprijs en 22% over het meerdere daarboven.
Overige regelingen
Vergeet vooral ook niet om voor aanschaf van je nieuwe elektrische bedrijfswagen bij je gemeente en provincie te informeren naar subsidies en stimuleringsmaatregelen. Dit kunnen tegemoetkomingen in geld zijn, maar er zijn ook gemeentes die op verzoek graag een laadpaal zo dicht mogelijk bij jou in de buurt willen plaatsen.
Mocht je nog vragen hebben over elektrisch rijden? Als specialist in duurzame mobiliteit helpen we je graag verder. Mail ons gerust.